تاریخ : ۱۳۹۵/۱۲/۱۰ - ۱۱:۲۴ ذخیره فایل ارسال به دوستان

برتری در صدور، نقصان در توزیع/ توزیع کارت در مازندران نیازمند هوشمندی است

ایرادی بزرگ به سیستم و روند ناقص عوامل توزیع‌کننده کارت ملی در اداره کل پست وارد است که آیا نمی‌شد توزیع به شکل مناسب‌تری اتفاق بیفتد و جمعیت فراوان متقاضی دریافت کارت را به شکل بهتری مدیریت کرد؟

به گزارش سیمرغ ما، وقتی امروز برای گرفتن کارت هوشمند ملی به اداره کل پست مازندران مراجعه کردم، با صحنه بسیار عجیب مواجه شدم، خیل عظیم جمعیت را می‌دیدم که عده‌ای نشسته وعده‌ای ایستاده، در انتظار بودند تا نامشان خوانده شود و برای تکمیل مراحل دریافت کارت به باجه مربوطه بروند.

 

 

باجه اصلی در گوشه‌ای از سالن قرار داشت و پیرمرد مو سپیدی که صدایش به‌سختی شنیده می‌شد، هرچند دقیقه یک‌بار، دو نفر را به نام می‌خواند تا کارتشان را تحویل بگیرند.

 

 

چیزی که در این میان، بیش‌ازپیش مایه تعجبم شد، تجمع بی‌دلیل برخی از افراد در جلوی باجه بود که این امر علاوه بر آنکه مانع رسیدن صدای نیمه‌جان پیرمرد می‌شد، راه رسیدن افراد به باجه را نیز سخت کرد که همین موضوع، عصبانیت و ناراحتی مردم را در پی داشت و من هنوز نفهمیدم که اصلاً چرا برخی از ما ایرانی‌ها به‌حق خودمان قانع نیستیم و هنوز برخی فرهنگ‌ها، مثل ایستادن در صف و ماندن در پشت نوبت را نیاموخته‌ایم و بعد هم گله می‌کنیم که چرا به ما می‌گویند «جهان سوم»

 

 

البته این ایراد بزرگ به سیستم و روند ناقص عوامل توزیع‌کننده در اداره کل پست نیز وارد است که آیا نمی‌شد، توزیع به شکل مناسب‌تری اتفاق بیفتد و این جمعیت فراوان متقاضی دریافت کارت را به شکل بهتری، مدیریت کرد؟ یا حداقل نمی‌شد به‌جای پیرمردی که نای صحبت کردن نداشت، فرد جوانی را برای این کار می‌گماردند تا مردم برای صدا کردن یک نفر ، مجبور به هم‌صدایی نشوند و نظم نداشته سالن را بیش از این به هم نریزند؟

 

 

برای پی گیری ماجرا به سراغ مدیرکل ثبت‌احوال مازندران، رفتیم تا به بسیاری از سوالاتمان پاسخ داده شود.

 

 

قطعی سیستم صدور کارت

 

 

علی رجبی وند چالی، وقتی شرح ماوقع را از زبان خبرنگار ما شنید، قطعی سیستم کشوری صدور کارت را دلیل اولیه این بی‌نظمی به وجود آمده برشمرد و گفت: این سیستم به مدت ۵ تا ۶ ماه قطع بود که در این بازه ۶ ماهه، در هرماه، تنها بیست هزار کارت صادر می‌شد و این در حالی است که اکنون با توجه به رفع معایب و درست شدن سیستم صدور کارت سراسر، در هرماه، صدوبیست هزار کارت صادر می‌شود.

 

 

بی‌توجهی به پیامک‌های ارسالی

 

 

رجبی بابیان اینکه سازمان ثبت‌احوال استان، زمان معینی را برای تحویل و دریافت کارت برای هر نفر تعیین کرده است که تاریخ و ساعت دقیق آن، برای هر فرد از طریق پیامک، به اطلاعشان می‌رسد، افزود: متأسفانه افراد، بدون توجه به پیامک‌های دریافتی و حتی قبل از آنکه پیامک را دریافت کنند، اقدام به مراجعه به باجه‌های پستی، می‌کنند تا در اولین فرصت از صدور و تحویل کارتشان، اطلاع یابند که همین امر در قدم اول، منجر به ایجاد بی‌نظمی می‌شود.

 

 

افزایش دفاتر مراجعه

 

 

مدیرکل ثبت‌احوال استان، این اوضاع آشفته را بیشتر، مربوط به شهرستان‌های ساری، بابل و آمل و با توجه به تمرکز بالای جمعیتی این شهرستان‌ها دانست و عنوان کرد: برای نمونه در شهر ساری، ما ابتدا سه باجه پستی را در نظر گرفته بودیم که اکنون با توجه به افزایش چند برابری صدور کارت در مدت اخیر، سه باجه پستی دیگر را نیز به میدان آوردیم تا کارها با سرعت هر چه بیشتر، به جلو برود.

 

 

این در حالی است که این عدد در سراسر استان به ۱۶ باجه پستی و ۱۲ دفتر ثبت‌احوال می‌رسد که مردم می‌توانند تا ساعت ۱۶ بعدازظهر، به هر یک از این دفاتر مراجعه و نسبت به دریافت کارت هوشمند ملی خود اقدام کنند.

 

 

اوج ترافیک در ساعت ۹ تا ۱۱ صبح

 

 

مدیرکل ثبت‌احوال استان با اشاره به اینکه اوج ترافیک مراجعه به دفاتر در ساعات ۹ تا ۱۱ صبح است، عنوان کرد: این در حالی است که اگر در ساعات میانی روز، یعنی ساعت ۱۲ تا ۱۴ به این دفاتر سری بزنید، اساساً کمتر اثری از مراجعه‌کنندگان خواهید دید که همین امر نیز موجب تشدید بی‌نظمی‌ها می‌شود و این در حالی است که اگر هر فردی در ساعت معین و مقرر به دفاتر اعلامی مراجعه کن با این حجم وسیع جمعیتی در ساعات خاص مواجه نمی‌شویم.

 

 

رتبه اول مازندران در صدور کارت هوشمند ملی

 

 

او همچنین بابیان اینکه مازندران، در صدور و تحویل کارت، از تعهد خویش به سازمان ثبت‌احوال کشور نیز جلوتر است و رتبه اول کشوری را در میان سایر استان‌ها حائز شده است، گفت: از دو میلیون و چهارصد و چهل هزار نفر جمعیت مازندران، تاکنون یک‌میلیون و دویست هزار نفر برای ثبت‌نام کارت هوشمند ملی اقدام کرده‌اند که از این میزان، تاکنون نه‌صد و هشتاد هزار نفر موفق به دریافت کارت هوشمند شده‌اند و دویست و پنجاه‌هزار نفر باقیمانده نیز با توجه به‌اضافه شدن دفاتر مراجعه، تا پایان سال، کارت هوشمند ملی خویش را دریافت می‌کنند

 

 

بلاغ

ارسال دیدگاه

بدون واسطه با مسئولین در ارتباط باشید
کانال تلگرام سیمرغ ما
کانال تلگرام سیمرغ ما
بازارچه مجازی اقتصاد مقاومتی
عصر ساری
جویباران|پایگاه خبری تحلیلی شهرستان جویبار
پایگاه خبری تحلیلی بابل نوین
مرجع اخبار مازندران