تاریخ : ۱۳۹۶/۰۵/۲۹ - ۷:۵۳ ذخیره فایل ارسال به دوستان

شبکه‌های اجتماعی آفت یا مکملی برای رسانه‌ها؟/ کودکان ایرانی فاقد رسانه مناسب‌اند

سهولت دسترسی به شبکه‌هایی نظیر تلگرام سبب شد تا از منظر برخی عمر رسانه‌های مکتوب و مجازی به پایان برسد و همین موضوع سبب شود تا در مواقعی شاهد کج‌روی در مسیر شبکه‌های جدید با جوسازی و شانتاژها باشیم.

به گزارش سیمرغ ما، در جامعه مدرن امروز که گردش آزاد اطلاعات از حقوق شهروندی محسوب می‌شود، گسترش شبکه‌های ارتباط‌جمعی و نوع دسترسی به فضای مجازی در نظام ارتباط همگانی تحول‌آفرین بوده، و این تحول هرچه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم ملموس‌تر است، چراکه مسئولان خوب می‌دانند رسانه‌ها در مواقعی از دولت‌ها اثربخش‌تر هستند و به همین دلیل برای تسلط بر افکار عمومی و توده‌های مردم راهی جز استفاده مطلوب از این فرصت‌ها و وفق با شرایط موجود ندارند.

 

شبکه‌های مجازی، فرزندی بیش فعال برای رسانه‌ها

 

ابتدا به نظر می‌رسید در جامعه مدرن گسترش این شبکه‌ها سبب شود تا شاهد کنترل نقادانه و تبادل مطلوب تجارب باشیم، اما سهولت دسترسی به شبکه‌هایی نظیر تلگرام سبب شد تا از منظر برخی، عمر رسانه‌های مکتوب و مجازی به پایان برسد و همین موضوع سبب شود تا در مواقعی شاهد کج‌روی در مسیر شبکه‌های جدید با جوسازی و شانتاژها باشیم.

 

به همین جهت تبیین سیاست‌های درست برای کنترل و نظارت بر شیوه‌های مدیریت این شبکه‌ها ضرورتی انکارناپذیر است.

 

رسانه‌ها، آمران به‌معروف و ناهیان از منکر

 

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان با اشاره به اینکه امربه‌معروف و نهی از منکر یکی از رسالت‌های اصلی همه رسانه‌هاست، اظهار کرد: ترویج معروف در جامعه و هشدار و اخطار در برابر منکر، وظیفه‌ همه است.

 

آیت‌الله علی معلمی افزود: کار رسانه‌ها هم نوعی امربه‌معروف و نهی از منکر است و خبرنگاران تنها با عشق و علاقه در این راه گام بر‌می‌دارند. اگر این کار برای آن‌ها پیامدی هم داشته باشد، درصورتی‌که مسیر حق باشد و خدا آن را بپسندد، اجر و پاداش نیکوی عمل‌کنندگان از سوی خداوند، ضایع نخواهد شد.

 

نقد رسانه‌ها، میزان‌سنج تحمل‌پذیری مسئولان

 

استاندار مازندران نقش رسانه‌ها را در توسعه همه‌جانبه استان بسیار مهم خواند و گفت: نقد منصفانه، عالمانه و مشفقانه در حقیقت کمک به مدیریت استان است و ما از انتقاد سازنده استقبال می‌کنیم.

 

ربیع فلاح افزود: از هیچ رسانه‌ای گلایه‌ای نداریم و معتقدیم اگر انتقادی هم صورت می‌گیرد از روی دلسوزی و حل مشکل مردم است.

 

مقام عالی دولت در استان اظهار کرد: اعتقاد دارم که به کمک رسانه‌ها برای توسعه استان نیازمندیم و در این زمینه مشکلات صنفی و موانع کاری رسانه‌ها باید مرتفع شود تا به رسالت اصلی خود بپردازند.

 

مشکلات مالی، مالیخولیای آزادگی در رسانه‌ها

 

استاندار مازندران بیان کرد: مشکلات مالی نباید دامنه فعالیت روزنامه‌ها را محدود کند و در این حوزه ساماندهی آگهی‌ها می‌تواند بخشی از مشکلات را برطرف کند.

 

فلاح با اشاره به اینکه اصل و اساس فعالیت ما توسعه استان است و وقتی برای حاشیه‌ها و مسائل بیهوده نداریم، گفت: مازندران از یک عقب‌ماندگی تاریخی رنج می‌برد و باید تمام فرصت خود را برای حل مشکلات استان به کار بگیریم. در این زمینه مطبوعات و رسانه‌ها می‌توانند نقش محوری و مهم ایفا کرده و محور فعالیت‌ها و توسعه و پیشرفت استان باشند.

 

دنیا با رسانه‌های مدرن کوچک شده است

 

محمد دامادی نماینده مردم ساری و میاندورود گفت: دنیای کنونی عصر شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌هاست. دراین‌بین نمی‌توان نقش فضای مجازی را نادیده گرفت. رسانه‌های مجازی دنیا را برای ما خیلی کوچک کرده‌اند و الان اگر یک اتفاق در آن‌سوی دنیا رخ دهد با اطلاع‌رسانی سریع، جهان از آن رویداد مطلع می‌شود.

 

وی با اشاره به تعدد رسانه‌ها در مازندران گفت: خوشبختانه رسانه‌های زیادی در مازندران در حال اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی هستند، اما متأسفانه رسانه‌های اندکی به‌صورت مستقل و بدون وابستگی قلم می‌زنند و محتوا و تحلیل دارند.

 

فقدان رسانه برای کودکان، ضعف در بزرگسالان را موجب می‌شود

 

دامادی همچنین بر ضرورت حل مشکل اصحاب رسانه در کشور تاکید کرد و افزود: باید سهم کودکان و نوجوانان را در مطبوعات کشور افزایش دهیم تا در آینده جامعه‌ای داشته باشیم که رسانه خوب و مناسب را بشناسد.

 

یک کارشناس علوم ارتباطات با اشاره به اینکه جامعه رشد نخواهد کرد مگر اینکه از دوران کودکی فرزندان خود را متناسب با هنجارهای آن پرورش دهیم، گفت: فرزندان، سرمایه‌های انسانی جامعه هستند که باید از سنین پایین در رشد و پرورش خلاقیت و استعدادهای آنان تلاش کنیم.

 

ضرورت توجه به رسانه‌های مختص کودکان

 

محمد مهدوی با انتقاد از اینکه در مطبوعات و رسانه‌های مجازی استانی آن‌طور که لازم بود به حوزه کودکان پرداخته نشده است، افزود: اگر در نشریات ستون و صفحه‌ای نیز به کودکان اختصاص داده شود، در توجه این قشر به مطبوعات تأثیر خواهد داشت.

 

وی بیان کرد: مسلماً کودکان با خرید روزنامه یا مجله‌ای که مطالبی درباره علاقه‌مندی‌های آنان نوشته، با نگاه به صفحات مختلف آن نسبت به مسائلی که برای رشد و پرورش آن‌ها لازم است آشنایی پیدا می‌کنند.

 

شبکه‌های مجازی نیازمند قوانین مناسب خود هستند

 

این کارشناس با اشاره به اینکه در کتاب «نظریه رسانه‌ها» نوشته «فرد اینگلس» هر وسیله که پیامی ارسال می‌کند رسانه قلمداد می‌شود، افزود: شبکه‌های مجازی رسانه امروز هستند که باید مدیریت شوند و به دلیل تاثیر‌گذاری آن‌ها نیازمند تصویب الگوی اثربخش در آن‌ها هستیم.

 

در این مسیر نباید نادیده گرفت، همان‌طور که حکومت‌ها برای فعالیت‌های تجاری بزرگ سرمایه‌گذاری، کنترل وسایل خشونت، نظام‌های مدیریت تولید و کانال گسترده نظارتی و اطلاعاتی، رسانه را ازنظر کیفیت مطالب، توزیع، پایگاه اجتماعی و امتیاز طبقاتی تقسیم‌بندی می‌کنند، شبکه‌های اجتماعی هم به شیوه اثربخش در این زمینه نیاز دارند تا نامتوازنی‌های ایجادشده برطرف شود.

 

دراین‌بین آنچه نیاز به آسیب‌شناسی دارد آن است که راهکار تداوم عمر رسانه‌های مکتوب چیست و برای راستی آزمایی مطالب و کیفیت‌بخشی به مطالب چه باید کرد؟! اینجاست که نقش ترجمان‌ها و نهادهای نظارتی بیش‌ازپیش نمایان می‌شود.

 

بر همین اساس لازم است تا نقش فضای مجازی و رسانه‌ها به‌تناسب هم جدی گرفته شود و مسئولان در این راستا گام بردارند.

ارسال دیدگاه

بدون واسطه با مسئولین در ارتباط باشید
کانال تلگرام سیمرغ ما
کانال تلگرام سیمرغ ما
بازارچه مجازی اقتصاد مقاومتی
پایگاه خبری تحلیلی شهرستان سیمرغ
عصر ساری
جویباران|پایگاه خبری تحلیلی شهرستان جویبار
پایگاه خبری تحلیلی بابل نوین
مرجع اخبار مازندران