تاریخ : ۱۳۹۷/۰۷/۲۹ - ۲۳:۵۵ ذخیره فایل ارسال به دوستان

عدم تمایل مجلس و دولت برای قدرتمندی شوراها

به نظر می‌رسد نوع تعامل دولت و مجلس با شورا که مورد انتقاد برخی از اعضای شورا‌ها است، عدم آگاهی بخشی از اعضای شوراهای اسلامی از وظایف و رسالت‌های خود، لزوم آموزش توسط دولت به اعضای شوراها، خلا‌های قانونی مرتبط با شوراها و عدم استفاده از توانمندی‌های قانونی مرتبط با شورا‌ها توسط آنان بخشی از مشکلات و توانمندی‌های شورا است

به گزارش سیمرغ ما، شوراهای اسلامی شهرها و روستاها به عنوان یکی از اصول قانون اساسی برای خدمات‌رسانی بیشتر به مردم و تسهیل ارتباط مسؤولان با بدنه جامعه مطرح است که دوره پنجم خود را در حال طی‌‎کردن دارد.

 

بررسی قوت‌ها و تنگنا‌های شورا‌های اسلامی شهر‌ها و روستا‌ها از زبان اعضای سابق و کنونی آن می‌تواند چراغ روشنی برای تحلیل روشن‌تر آن باشد که برگزاری میزگرد «قوت‌ها، تنگنا‌ها، مشکلات و راهکار‌های شوراهای اسلامی» در خبرگزاری فارس استان مازندران برای دست‌یابی اهداف شورایی برگزار شد.

 

* نوع نگاه دولت دلیل عدم پیشرفت شورا

 

مرمر فیروزپور عضو پنج دوره شورای اسلامی شهر بابل با بیان اینکه هر نهاد دولتی و خصوصی نقاط قوت و ضعفی دارند و عضویت در پنج دوره شورای شهر باعث شد که این نقاط قوت و ضعف شورای شهر را درک کنم، گفت: انتخاب نماینده محلی توسط مردم و در دسترس‌بودن این نمایندگان از قوت‌های شورای اسلامی است و هنگامی این قوت‌ها تکمیل می‌شود که شوراها دانش و اطلاعات خود را تکمیل کنند.

 

وی با بیان اینکه وجود ضعف‌ها تنها به عضو شورای شهر یا روستا بر نمی‌گردد و بخش زیادی از آن به دستگاه‌های متولی برمی‌گردد، افزود: شوراها فرصت خوبی برای ارتقای مدیریت شهری و احترام به مردم بود و نوع نگاه دولت به شورا از دلایل عدم پیشرفت آن محسوب می‌شود و دولت، شورا را برای رفع تکلیف یا خالی‌نبودن عریضه تشکیل داد و در اوایل تشکیل شوراهای اسلامی اختیارات ما بیشتر بود.

 

وی بر لزوم آگاهی اعضای شورای اسلامی به وظایف خود اشاره کرد و با بیان اینکه با سابقه عضویت ۲۰ سال در شورای اسلامی شهر معتقدم که عدم آشنایی برخی از اعضای شورا ها از وظایف قانونی مهم‌ترین ضعف شوراهاست، خاطر‌نشان کرد: شورای اسلامی شهر، مهم‌ترین دستگاه نظارت به شهردار و شهرداری است و اعضای آن باید قانون آن را هم بلد باشند و بعد از انتخابات باید کلاس‌های بازآموزی برای اعضا برگزار شود.

 

رئیس شورای شهرستان بابل در دوره چهارم و رئیس کمیسیون خدمات شهری و سرمایه‌گذاری شورای دوره پنجم با اشاره به اینکه عضو شورا باید با کار و تلاش خود به شورای اسلامی، شأن و جایگاه بدهد، افزود: جایی که به شورا به عنوان پست و شغل و موضوع مالی نگاه کنیم با اصل شورا و وظایف آن فاصله داریم و دستگاه های دولتی، شوراها را مقابل خود می دانند و در دوره‌ای که رئیس شورای بابل بودم، دعوت از مدیران استانی به صورت رابطه‌ای بود و کاری که در شوراهای اسلامی هنوز به صورت کامل محقق نشد عدم شرح وظایف شورا به مردم است.

 

وی با بیان اینکه در دوران تبلیغات آنچه در اختیار شورای شهر نبود به عنوان وعده تبلیغ بیان شد و برای مردم توقع ایجاد کردیم و به عنوان مشکلی بر مشکلات شوراها افزوده شد، خاطر‌نشان کرد: هنگامی که مردم حاضرند، فارغ از دانش، تخصص، خانواده کاندیدا رای دهند نتیجه این می‌شود که ۱۱ عضو شورای یک شهر معلم باشند و شوراها باید برای افزایش دانش شورایی خود تلاش کنند و انتخاب‌کنندگان هم در طول ۴ سال نمایندگان خود در شورا‌ها را ارزیابی کنند و اعضای شورای اول در حد مدیران کل و معاون استاندار بودند و سوابق درخشانی داشتند و هر چه می‌گذرد اعتبار شورا‌ها پایین‌تر آمد و کاهش اعتماد مردم به شوراها و کمبود دانش شورایی را مشاهده می‌کنیم.

 

* تقویت ارتباط شورا‌ها با مراکز علمی

 

فیروزپور با اشاره به اینکه در حال حاضر هم که شهردار را انتخاب می‌کنیم با لابی شهردار با شورا مواجهیم و برخی از مصوبات هم عملی نمی‌شود و با انتخاب شهردار توسط غیر شورا عملاً شورا تعطیل شود و تنها قدرت عملی شورا، انتخاب شهردار است، اظهار کرد: استفاده از مشاوران شهری از طرف شورا باعث موفقیت است و رابطه شوراها و مراکز علمی کشور که معنا ندارد و باید برای آن تحقیق و پژوهش مربوط به شورا‌ها و تقویت ارتباط شورا‌ها با مراکز علمی تلاش شود و شفافیت شورا و مردم و اعتمادسازی در مردم باعث اقتدار جایگاه شورا است و اتحاد روز اول شوراها در دوران فعالیت از بین می‌رود.

 

فیروز‌پور با بیان اینکه امروز رأی گرفتن از مردم کار سختی است و با خواهش، دروغ، هزینه و سایر موارد به دست می‌آید که اعتبار شورا و مشارکت اجتماعی مردم هم کمتر شد که به دلیل ضعف عملکرد‌هاست، افزود: برای حضور افراد متخصص دانشگاهی هم در شورا‌ها باید برنامه‌ریزی شود و آموزش و برگزاری آزمون برای اختیارات و وظایف شوراها مهم است و عضو صفر کیلومتر شورا در مورد مواد قانونی بی‌اطلاع است و ما باید به روز باشیم و دانش شورایی و قوانین شهرداری و دانش حقوقی بیشتر شود و در تفسیر قانون شوراها مشکل داریم و تشکیل مرکز تحقیق و پژوهش برای شوراها گام مهمی است که از مدیرکل شهری و شوراهای استانداری انتظار داریم برای اجرایی شدن آن تلاش کند.

 

*عدم افزوده‌شدن اختیارات شورا‌ها بعد از ۲۰ سال

کوروش یوسفی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر ساری با اشاره به اینکه موضوع جالبی برای میزگرد خبرگزاری فارس درباره شوراها انتخاب شد و امیدواریم شاهد تداوم آن باشیم به عضویت هزاران نفر در شورای شهر و روستا اشاره کرد و گفت: آنچه قانون به ما اختیار داد باید از آن استفاده کرد و بر طبق ماده ۸۱ قانون شوراها، اجازه تحقیق و تفحص از شهرداری و شهردار مورد توجه است که این موضوع را برای شهرداری ساری آغاز کردیم و فرصتی برای ماست تا از قانون استفاده کنیم که متخلف را می توانیم مستقیم به قوه قضاییه معرفی کنیم و این فرصت کمی نیست.

 

کوروش یوسفی با بیان اینکه ما شورای شهر هستیم و نه شورای شهرداری و بر طبق ماده ۸۰ قانون شوراها همه ادارات شهرستانی باید برنامه‌های خود را به شورا ارائه دهند، افزود: اختیارات و وظایف فراتر از شهرداری هم برای شوراها در نظر گرفته شده است و باید از آن استفاده کنیم و اگر به همین ظرفیت‌های موجود در شوراها تکیه کنیم، نقش مؤثر‌تر و بهتری خواهیم داشت.

 

مسؤول هم‌اندیشی کمیسیون فرهنگی شوراهای شهر استان مازندران با اشاره به اینکه شوراهای اسلامی ۲۰ ساله شد ولی به اختیارات آنها اضافه نشد و در ۶ اصل قانون اساسی به شورای شهر اشاره شد و مدیریت شهری باید از مسیر شوراها بگذرد و هنوز نهاد مجلس به نقش جدی و مؤثر شورایی اعتقادی ندارد، خاطر‌نشان کرد: مجلس شورای اسلامی از نهادهایی است که مانع توسعه اختیارات شوراها است.

 

یوسفی با بیان اینکه در شکل گیری طرح خدمات شهری و مدیریت یکپارچه شهری سال‌هاست که منتظر مانده است که اراده‌ای برای مدیریت یکپارچه شهری وجود ندارد و مدیریت یکپارچه شهری برای توسعه شهر و یکپارچگی مدیریتی لازم است، اظهار کرد: حضور جوانان در شوراها وجود دارد که به روز‌تر و تلاش‌گر‌تر هستند و شورای شهر عضو ناظر شورای برنامه‌ریزی به عنوان شاهرگ مدیریت شهرستانی هستند اما حق رای ندارند.

 

* عدم استفاده کافی از اختیارات شورا‌ها

 

وی با بیان اینکه اعتقاد دارم از اختیارات موجود هم به اندازه کافی در موضوع شورای شهر استفاده نمی‌شود و در تعامل با شهرداری هم نباید مصلحت‌اندیشی شود، اظهار کرد: مصلحت‌اندیشی در تعامل با شهردار دغدغه مردم است و امنیت و آرامش آنها را به هم میزند و من حاضرم همه فاکتورهای هزینه برای ورود به شورای اسلامی را در خبرگزاری فارس به صورت شفاف قرار دهند و خبرگزاری فارس، خبرگزاری منصف است و از دیگران انتظار شفاف‌سازی هزینه ها را داریم و اصلاح رفتار شوراها با ورودی آن رابطه معنادار دارد و با دستمال کثیف نمی توان شاهد پاک شدن باشیم و ورود به شوراها با نظارت استصوابی همراه باشد.

 

وی با بیان اینکه عضو مجلس شورای اسلامی و عضو شورای اسلامی هر دو نماینده مردم دارای تریبون عمومی هستند و محدودیت قانونی برای اعضای شوراها در استعفا برای ورود به مجلس مناسب نیست و نوع نگاه نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به شورای اسلامی باید تصحیح شود، گفت: انتخاب شهردار از طریق وزارت کشور اشتباه دیگری برای تصحیح مشکلات شهرداری است و مشکلی را حل نمی‌کند و شورای اسلامی را بی‌یال و کو پال‌تر می‌کند که البته این موضوع رد شد و کمیسیون فرهنگی استان ابتکاری ما بود که در جلسات فصلی آن شاهد حضور چندین مدیر‌کل در آن بودیم و نتایج قابل توجهی دارد.

 

* برخی از قوانین شوراها نیاز به اصلاح دارد

 

نایب رئیس شورای شهر دوره چهارم کیاکلا با اشاره به اینکه تشکیل شورای اسلامی به عنوان اتفاق خجسته بود و شورای اسلامی فرزند انقلاب و مردم است، گفت: مردم به راحتی به شورا دسترسی پیدا می‌کنند و خواسته‌ها و مطالبات خود را پیگیری می‌کنند.

 

مسعود آب‌آذری با بیان اینکه جایی که مسؤولان دولتی دیده نشوند شوراها در دسترس هستند و شهردار و شورا و برنامه‌ها و تصمیمات شورا، سرنوشت‌ساز است، افزود: برخی از قوانین شوراها نیاز به اصلاح دارد و شوراها برای توسعه و رفع مشکلات تلاش می‌کنند و در کمیسیون انطباق برخی از نگاه‌ها، سلیقه‌ای است و کارشکنی‌ها انجام می شود و شوراها در چارچوب نظام برای توسعه شهر خدمت می‌کند.

وی با بیان لزوم بازنویسی برای ترکیب تخصصی شوراها و بازنویسی در قانون شوراها و حضور متخصص عمران، مالی و اداری، آی تی، امور فرهنگی و اجتماعی، بانوان و ورزش و جوانان، محیط زیست و فضای سبز در شوراها اشاره و خاطر‌نشان کرد: نباید با نگاه غیرتخصصی و از هر جا به شورا وارد شد و هنگامی که متولیان فرهنگ شهر و شهرستان کار فرهنگی را در نصب بنر خلاصه می‌کنند، شوراها می‌توانند پشتیبانی فعالیت‌های فرهنگی باشند و عدم آگاهی در مدیریت شهری وجود دارد.

 

*کاهش کارایی شورا‌ها با انتخاب غیر‌تخصصی

 

آب‌آذری با اشاره به اینکه انتخاب غیرتخصصی در شوراها در طول زمان وجود داشته است که کارایی آنها را پایین می‌آورد و کسانی که با هزینه بالا وارد شورای شهر می‌شوند و حجم بالای فعالیت شورا نیاز به وقت زیاد برای رسیدگی به امور با هزینه پایین حق جلسه دارد که باعث می‌شود که افراد متخصص کمتر به شوراها راه پیدا کنند و اعضایی با تخصص و تجربه کمتری جذب شوراها شوند، اظهار‌ کرد: عدم وجود تخصص‌های مختلف در شورای شهر باعث می شود که در مشکلات مختلف طبیعی با بحران مدیریت روبرو شویم و کمبود تخصص و مشکلات مدیریتی باعث شد که خروجی بدنه پارلمان شهری مورد انتظار نباشد و لازم است بهارستان‌نشینان هم نگاه ویژه‌تری به شوراها داشته باشند.

 

وی با اشاره به اینکه انتخاب شهردار تنها قدرت شورای شهر است و اگر همین قدرت شورای شهر را بگیریم، انحراف می‌آورد و اگر انتخاب شورا نباشد مصوبات و اجرایی‌شدن آن هم زیر سوال می‌رود، افزود: آینده‌نگری و ترسیم چشم‌انداز افق شهر باید مورد توجه باشد و درب شورا و شهردار باید بر روی نخبگان و فرهیختگان باز باشد و ایده‌ها و نظرات آنها استفاده شود و تشکیل اتاق فکر و توجه به موضوع پایان‌نامه‌ها هم کمک‌کار خوبی برای شورا‌ها است که در شورای دوره گذشته کیاکلا ایده‌های خوبی از پایان نامه‌ها آمد.

 

* آموزش مطالبه‌گری مردم در دستور کار باشد

 

سخنگوی شورای اسلامی شهر تنکابن به لزوم توجه به خروجی و تداوم میزگرد شورا‌ها ارسال آن به شورا‌های اسلامی استان اشاره کرد و گفت: عضو شورای شهر هم به وظایف و اختیارات خود آگاهی داشته باشد تا برای توسعه و رفاه مردم تلاش کنند.

 

مصطفی اخشابی با بیان اینکه توانمندی شوراها و قدرت صحیح و درست آنها باید مورد توجه باشد، افزود: قانون‌شناسی، تلاش برای تعامل بین دستگاه‌های خدمت‌رسان، تعامل و ارتباط سازنده با سایر ادارات و نهادها، نظارت بر مدیریت شهری از مهم‌ترین وظایف شورا است و مردم با توجه به اینکه مستقیم در انتخاب شهردار نقش ندارند، وضعیت شهر را بیشتر از طریق شورا‌ها پیگیرند.

 

سخنگوی شورای شهر تنکابن و عضو کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری تنکابن با اشاره به اینکه انتخابات حق مردم است حتی اگر گاهی مردم بهترین انتخاب را نداشته باشند باید علت را ریشه‌یابی و راهکار ارائه کنیم، خاطر‌نشان کرد: عدم آگاهی مردم از وظایف و اختیارات شوراها از طریق شوراها باید اطلاع‌رسانی شود و بزرگان و دلسوزان شهر بعد از انتخاب شورا از صحنه خارج نشوند و به اعضای شورا مشاوره بدهند.

 

وی با اشاره به اینکه باید آموزش مطالبه‌گری مردم در دستور کار باشد که شاهد مطالبه‌گری صحیح و شفافیت در فعالیت‌ها باشیم و در شورای شهر خودمان با توجه به تخفیف‌های نامتوازن اعضای شورا در سال پایانی فعالیت که مصوب کردیم تخفیف‌ها به صورت متوازن و منطقی مورد نظر باشد که با شفافیت و رضایت‌مندی مردم همراه بود که شاهد افزایش ۴۰ درصدی دریافت عوارض بودیم.

 

وی آموزش شوراها قبل و بعد از ورود به شورا را خواستار شد و گفت: عملکرد و مقایسه آماری با سال قبل بودجه عمرانی و جاری و میزان انحراف در بودجه را در حال آماده کردن و ارائه به مردم شهر هستیم.

 

اخشابی با اشاره به اینکه تجربه و تخصص باید همراه با تعهد باشد و برخی اخبار مربوط به شوراها عذاب‌آور است گفت: برخی از اعضای شورا، توضیحات قانونی را هم متوجه نمی‌شوند و اگر شفافیت بیشتر شود به نفع تقویت شوراهاست و برگزاری جلسات علنی باعث شناخت بیشتر مردم می‌شود و شوراها مثل چاقوی دو لبه و چکش هستند و اگر فعالیت‌ها برای خدا باشد موفقیت هم به همراه آن وجود دارد و من تنها سه روز بعد از آغاز تبلیغات ستاد زدم و قول خاصی ندادم و مردم افراد اطراف کاندیداها را نگاه می‌کنند که در رأی دادن آنها اثرگذار است.

 

*معضلی به نام رودربایستی شهردار و عضو شورای شهر

 

وی با بیان اینکه رودربایستی با شهردار و عضو شورای شهر از معضلات دیگری است که از پیشرفت جلوگیری می کند و رأی باید پنهانی و الکترونیکی باشد تا جلوی رودربایستی گرفته شود و حضور عضو شورای شهر به عنوان نماینده مجلس به نفع شورا است و تعامل با نماینده نیز مشکلات را کم می‌کند و باید از قدرت مسؤولان استانی و کشوری برای توسعه استفاده کرد و شوراها باید در کنار شهردار باشند و سرعت‌گیر شهردار نباشند.

 

اخشابی با تقدیر از خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان تنکابن در انجام تعهدات رسانه‌ای، خواستار انتقال تجربیات موفق شورا‌ها به شورا‌های دیگر توسط اداره کل امور شهری و شورا‌های استانداری شد.

 

* هرچه جلوتر برویم شوراها جناحی‌تر می‌شوند

 

نماینده سابق شورای استان مازندران در شورای عالی استان‌‌ها که در حال حاضر مشاور کمیسیون فرهنگی شورای عالی استان‌ها را برعهده دارد با اشاره به اینکه توانمندی و ظرفیت دو کلید‌واژه مهم برای شورای توانمند است، گفت: ظرفیت‌های موجود قانونی برای شوراهای اسلامی به نحو مناسبی استفاده نشده است و چند ماده قانون اساسی درباره شوراها وجود دارد که باید از این ظرفیت‌ها استفاده شود و شورایی موفق است که حدود و اختیارات خود را بداند و به مسائل مختلف آگاهی داشته باشد.

 

نرگس کمالی با بیان اینکه شوراها، منتخب مردم و دارای پشتوانه مردمی هستند و انتصابی نیستند که شاخص مثبتی برای شوراها است، افزود: برای پیگیری مطالبات مردم و نظارت بر مدیریت شهری قوانینی وجود دارد و خلاقیت شورا‌ها باید مورد توجه جدی باشد.

 

* خلأ قانونی در قوانین ثانوی شورا‌های شهر

 

نماینده دوره‌های سوم و چهارم شورای اسلامی شهر زیراب و شهرستان سوادکوه و استان مازندران با اشاره به اینکه هرچه جلوتر برویم شوراها جناحی‌تر و باندبازی‌ها هم با اقلیت و اکثریت و انتخاب شهردار مورد نظر، بیشتر می‌شود و ۱۲۰ هزار نفر از شوراهای روستا و شهر به عنوان شبکه‌های مویرگی مرتبط با هم هستند، خاطر‌نشان کرد: خلأ قانونی در قوانین ثانوی وجود دارد و شاهد کاهش اختیارات شوراها در برنامه ششم توسعه هستیم و مدیریت یکپارچه شهری هم از دغدغه‌های مهم عمرانی و مالی برای شهرداری ها محسوب می شود و شهرداری‌های کوچک توان پرداخت حقوق کارمندان خود را هم ندارند که مدیریت یکپارچه شهری کمک شهرداری‌هاست که ۱۵ سال پیش تهیه شد و در حال تدوین است و قول داده‌ شد تا پایان سال به مجلس ارائه شود و هنگامی که در شورای عالی استان‌ها حضور داشتم، مصوبات و طرح‌های ما با مانع مجلس روبرو بود.

 

* نبود الزام مصوبات شوراها برای دولت

 

وی با بیان اینکه الزامی برای اجرای مصوبات شوراهای اسلامی توسط مسؤولان دولتی وجود ندارد و پشتوانه‌ای برای مواد قانونی نیست که اجرایی شود، بیان کرد: خلأ قانونی وجود دارد و اگر شوراها پارلمان محلی هستند خلاهای قانونی آن باید برطرف و اگر نظارتی هست چرا سازوکارهای نظارتی و ردیف بودجه ندارند و شوراهای شهرستان و بالادست با مشکلات مالی و عدم حمایت مالی روبرو هستند.

 

کمالی با اشاره به برجسته‌کردن برخی تخلف‌های شورای اسلامی با بیان اینکه شوراهای اسلامی هم با ۱۲۰ هزار عضو مانند سایر حوزه‌ها دارای تخلفاتی هستند که نسبت به گستردگی آن، اندک است، اظهار کرد: تنها قدرت شوراها انتخاب شهردار است و انتخاب شهردار توسط مردم یا دولت، شوراها را به تعطیلی می‌کشاند و برخی از ضعف‌های موجود باید حل شود نه اینکه اختیار انتخاب شهردار از شورا سلب شود.

 

وی با بیان اینکه تجربه و تخصص دو بال برای عضویت در شوراها است، گفت: پیشنهاد می کنم که قبل از ثبت‌نام سابقه ۵ سال اجرایی و تخصصی برای هر کاندیدا وجود داشته باشد و آزمون آموزش آیین نامه‌های داخلی شورا هم انجام شود که در دوره چهارم شوراها و شورای عالی استانها و در کمیسیون فرهنگی اجتماعی پیشنهاد دادیم.

 

*راهکار‌های قانونی و مدیریتی برای کاهش مشکلات شوراها

 

به نظر می‌رسد نوع تعامل دولت و مجلس با شورا که مورد انتقاد برخی از اعضای شورا‌ها است، عدم آگاهی بخشی از اعضای شوراهای اسلامی از وظایف و رسالت‌های خود، لزوم آموزش توسط دولت به اعضای شوراها، خلا‌های قانونی مرتبط با شوراها و عدم استفاده از توانمندی‌های قانونی مرتبط با شورا‌ها توسط آنان بخشی از مشکلات و توانمندی‌های شورا است که برای توانمندی‌های آنان می‌تواند بر تقویت آن برنامه‌ریزی کرد و برای حل مشکلات آنان هم راهکار‌های قانونی و مدیریتی وجود دارد که در سخنان اعضای شورا‌ها به آن اشاره شد.

 

گزارش از عمران اکبرنژاد/ عکس از غلام‌رضا رضایی/ فیلم از رضا قلی‌پور

ارسال دیدگاه

بدون واسطه با مسئولین در ارتباط باشید
کانال تلگرام سیمرغ ما
عصر ساری
جویباران|پایگاه خبری تحلیلی شهرستان جویبار
پایگاه خبری تحلیلی بابل نوین
مرجع اخبار مازندران